Plan działania na rzecz zapewnienia dostępności na lata 2023-2024
PLAN DZIAŁANIA URZĘDU GMINY W SŁUPCY NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI
OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
NA LATA 2023-2024
Na podstawie art.14 pkt 5 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2022 r. poz.2240) ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Lp. |
Zakres działania |
Osoba/jednostka odpowiedzialna |
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Koszt
|
|
|
DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA |
|||||||
1.
|
Oznaczenie kontrastową taśmą drzwi wejściowych |
Koordynator ds. dostępności |
Oznaczenie drzwi kontrastową taśmą, która polepszy widoczność skrzydła drzwiowego z uwagi na fakt, że wykonane są one z przezroczystego materiału |
2023 |
Według ceny rynkowej |
|
|
DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA |
|||||||
1.
|
Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. |
Koordynator ds. dostępności Członkowie zespołu |
1.Wyznaczenie osoby/osób, odpowiedzialnych za dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawowych. (zarządzenia, uchwały, dokumenty, stanowiące informację publiczną).
2.Informowanie pracowników na temat dokumentów, które są stworzone na stanowiskach i wymogach dla tych, które publikowane są w BIP i na stronie www.gminaslupca.pl.
|
2023
Cyklicznie |
Działanie bez ponoszenia kosztów
Działanie bez ponoszenia kosztów |
|
|
2.
|
Zapewnienie dostępności cyfrowej użytkownikom strony internetowej gminy |
Koordynator ds. dostępności Członkowie zespołu |
Zmiana zarządzenia w sprawie wyznaczenia Koordynatora oraz zespołu do spraw dostępności podyktowana jest faktem, że jedna osoba z 3osobowego składu zespołu zrezygnowała z funkcji członka zespołu. Niezbędny i wskazany jest pracownik dedykowany kwestiom dostępności cyfrowej, który administruje stroną i BIP. Niezbędne jest przeszkolenie jej w zakresie dostępności i kolejni ustawiczne szkolenie i poszerzanie wiedzy. |
I kwartał 2023 Szkolenia w miarę możliwości i dostępnych ofert |
Działanie bez ponoszenia kosztów |
|
|
3.
|
Zapewnienie klientom dokumentów dostępnych cyfrowo poprzez aktualizację Kart Usług Publicznych, zamieszczonych w BIP |
Koordynator ds. dostępności Członkowie zespołu |
Aktualizacja treści Karty Usług Publicznych zamieszczonych w BIP oraz załączników przez merytorycznych pracowników i dokonanie aktualizacji w BIP. |
2023r. |
Działanie bez ponoszenia kosztów |
|
|
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNA |
|||||||
1.
|
Umożliwienie kontaktu osobie niesłyszącej z pracownikami urzędu za pomocą tłumacza oraz video tłumacza |
Koordynator ds. dostępności |
Podpisanie umowy z podmiotem realizującym usługi tłumacza migowego (PJM i SJM) na dany rok |
2023 rok |
Zgodnie z umową |
|
|
2.
|
Dokonanie samooceny sposobów dostosowania urzędu gminy do minimalnych wymagań dotyczących dostępności |
Koordynator ds. dostępności |
aktualizacja deklaracji dostępności pod kątem architektonicznym, cyfrowym i komunikacyjno-informatycznym zgodnie z art. 6 ustawy |
W sposób cykliczny, szczególnie w wyniku wystąpienia istotnych zmian |
Bez ponoszenia kosztów |
|
|
3. |
Zapewnienie aktualnych informacji klientom |
Koordynator ds. dostępności |
Monitorowanie aktualności informacji podanych do wiadomości na tablicach ogłoszeń wewnątrz i na zewnątrz urzędu poprzez systematyczne przeglądy poprzez osobę moderującą tablicami ogłoszeń |
W sposób systematyczny |
Bez ponoszenia kosztów |
|
|
4.
|
Aktualizacja Instrukcji przeciwpożarowej |
Koordynator ds. dostępności |
W związku z wdrożonymi w 2022 roku drobnymi ułatwieniami w zakresie dostępności, konieczna jest aktualizacja Instrukcji przeciwpożarowej |
2023, 2024 |
W zależności od dostępnych ofert |
|
|
5.
|
Ułatwienie komunikacji z urzędem klientów ze szczególnymi potrzebami poprzez zakup tabliczek brajlowskich z oznaczeniami biur |
Koordynator ds. dostępności |
W cellu ułatwienia komunikacji z urzędem osobom niewidomym planuje się zakupić tabliczki brajlowskie z oznaczeniem numeru biura i informacją jakie sprawy można w danym biurze załatwić |
2023, 2024 |
W zależności od dostępnych ofert |
|
|
POZOSTAŁE DZIAŁANIA |
|||||||
1.
|
Wzrost świadomości pracowników urzędu na temat różnych rodzajów niepełnosprawności (specjalnych potrzeb) oraz zasad prawidłowego zachowania w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością (ze szczególnymi potrzebami).
|
Koordynator ds. dostępności |
Organizowanie szkoleń wewnętrznych na temat życia z określonymi niepełnosprawności oraz zasad zachowania w kontakcie z osobami mającymi określone niepełnosprawności (zapisy Zarządzenia Wójta Gminy Słupca) |
2021, 2022 |
Działanie bez ponoszenia kosztów |
|
|
2. |
Monitorowanie działań jednostek w zakresie zapewniania dostępności oraz współpraca z nimi we wdrażaniu procedur i rozwiązań, gwarantujących zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności |
Przesyłanie przez koordynatora aktualnych informacji, dotyczących dostępności, pilotowanie działań w zakresie zapewniania dostępności architektonicznej (budynki stanowiącej własność gminy) |
W sposób ciągły |
Działanie bez ponoszenia kosztów |
|
|
3.
|
Podejmowanie działań, promujących dostępność |
Koordynator ds. dostępności
|
Zamieszczanie materiałów na stronie internetowej Urzędu Gminy w Słupcy, folderze publicznym, przesyłanie e-mailem |
W sposób ciągły |
bez ponoszenia kosztów |
|
|
Sporządził: Koordynator ds. dostępności:
Karolina Walczak
Zatwierdził:
Wójt Gminy Słupca
/-/ Grażyna Kazuś
Słupca, dnia 22 grudnia 2022r.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Plan dzialania na rzecz zapewniania dostępności 2023 2024 (PDF, 181.02Kb) | 2023-03-31 10:21:44 | 1 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Karolina Walczak Data wytworzenia:
31 mar 2023
Osoba dodająca informacje
Joanna Madaj Data publikacji:
31 mar 2023, godz. 10:21
Osoba aktualizująca informacje
Joanna Madaj Data aktualizacji:
31 mar 2023, godz. 15:30