Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Słupca

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Plan działania na rzecz zapewniania dostępności 2021- 2022 AKTUALIZAJA

AKTUALIZACJA PLANU DZIAŁANIA URZĘDU GMINY W SŁUPCY NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI

OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI

NA LATA 2021-2022

 

Na podstawie art.14 pkt 5 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz.1062 z późn.zm.) ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

 

 

Lp.

 

Zakres działania

 

Osoba/jednostka odpowiedzialna

 

Sposób realizacji

 

Termin realizacji

 

Koszt

 

 

 

DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA

 

1.

Stworzenie regulacji, dotyczących przebywania na terenie Urzędu Gminy w Słupcy psa asystującego, psa przewodnika.

Koordynator ds. dostępności

Zarządzenie Wójta Gminy Słupca.

Ewentualne szkolenie dla pracowników odpowiedzialnych za wpuszczanie do siedziby urzędu osób przychodzących z psem asystującym, psem przewodnikiem.

Do końca czerwca 2021r.

 

 

 

Bez ponoszenia kosztów

 

2.

 

 

 

Zapewnienie odpowiedniego oznaczenia stopni schodów na zewnątrz i wewnątrz budynku.

Koordynator ds. dostępności

Oznaczenie pierwszego i ostatniego stopnia schodów taśmą o kontrastowych barwach.

202 r. - w ramach posiadania środków finansowych

Zgodnie z rozeznaniem rynkowym

 

 

3.

 

 

Złagodzenie barier poziomych dla osób ze szczególnymi potrzebami poprzez zabezpieczenie nawierzchni schodów zewnętrznych i wewnętrznych nakładkami antypoślizgowymi.

Koordynator ds. dostępności

Zakup nakładek i przymocowanie do  schodów wewnętrznych.

Wykonanie nawierzchni antypoślizgowej na schodach zewnętrznych.

2021r. - w ramach posiadania środków finansowych

Zgodnie z rozeznaniem rynkowym

 

 

 

4.

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na granicy parkingu przy urzędzie gminy z chodnikiem przy drodze wojewódzkiej

Koordynator ds. dostępności

Wystąpienie do właściciela drogi wojewódzkiej z wnioskiem o dostosowanie wysokości chodnika do potrzeb osób  ze szczególnymi potrzebami, przebudowa chodnika.

2021r., 2022r.

Bez ponoszenia kosztów po stronie urzędu

 

 

 

5.

 

 

Zapewnienie dostępności pomieszczeń w budynku urzędu gminy poprzez odpowiednie natężenie światła.

Koordynator ds. dostępności

Zakup luksomierza, wykonanie badania natężenia światła w budynku urzędu gminy, sporządzenie protokołu z badania natężenia światła, powzięcie działań korygujących.

2021r., 2022r.

Zgodnie z rozeznaniem rynkowym

 

DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA

 

 

 

1.

 

 

Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia  2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Koordynator ds. dostępności

Członkowie zespołu

1.Wyznaczenie osoby/osób, odpowiedzialnych za dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawowych. (zarządzenia, uchwały, dokumenty, stanowiące informację publiczną).

 

2.Informowanie pracowników na temat dokumentów, które są stworzone na stanowiskach i wymogach dla tych, które publikowane są w BIP i na stronie www.gminaslupca.pl.

 

działanie ciągłe

Działanie bez ponoszenia kosztów

 

DOSTĘPNOŚĆ INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNA

 

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

Zapewnienie na stronie internetowej urzędu informacji o zakresie działania urzędu w tekście łatwym do czytania (ETR).

Zapewnienie na stronie internetowej urzędu informacji o zakresie działania urzędu w polskim języku migowym (PJM) w postaci pliku video.

Koordynator ds. dostępności

Członkowie zespołu

Opracowanie treści tekstu o zakresie działalności urzędu, zlecenie podmiotowi zewnętrznemu nagrania filmu w tym zakresie w polskim języku migowym.

 

Zamieszczenie  tekstu oraz filmu na stronie internetowej urzędu.

2021r.

Zgodnie z umową

 

 

 

 

3.

 

 

Umożliwienie kontaktu osobie głuchej z pracownikami urzędu za pomocą tłumacza oraz video tłumacza

Koordynator ds. dostępności

Podpisanie umowy z podmiotem realizującym usługi tłumacza migowego (PJM i SJM)

 

Stworzenie formularza zgłoszenia potrzeby skorzystania z tłumacza języka migowego (PJM, SJP) i zamieszczenia formularza na stronie urzędu gminy

2021r.

Zgodnie z umową

 

 

 

4.

 

 

Zapewnienie zamieszczania dokumentów z tekstem alternatywnym dla osób ze szczególnymi potrzebami

Koordynator ds. dostępności

Udział pracowników w szkoleniu z zakresu tworzenia tekstu alternatywnego /w tym

szkolenia wewnętrzne pracowników/

2021r.

W ramach składek w stowarzyszeniu /szkolenia wewnętrzne

 

 

5.

 

Dokonanie samooceny sposobów dostosowania urzędu gminy do minimalnych wymagań dotyczących dostępności

Koordynator ds. dostępności

aktualizacja deklaracji dostępności pod kątem architektonicznym, cyfrowym i komunikacyjno-informatycznym zgodnie z art. 6 ustawy  

W sposób ciągły

Bez ponoszenia kosztów

 

 

6.

 

Zapewnienie informacji o rozkładzie pomieszczeń w sposób wizualny i głosowy

Koordynator ds. dostępności

Zakup i montaż monitora (dotykowego), umieszczenie monitora z informacją graficzną oraz głosową o rozkładzie pomieszczeń w budynku urzędu gminy

2021r., 2022r.

Zgodnie z rozeznaniem rynkowym

 

 

 

7.

 

 

Zapewnienie dostępności do budynku osobom niewidomym

Koordynator ds. dostępności

Zakup tabliczki informacyjnej w systemie Breil’a w celu umieszczenia jej na elewacji przy wejściu do budynku urzędu, w miejscu dostępnym. Zakup i montaż domofonu w celu umożliwienia skomunikowania się z sekretariatem urzędu osobie ze szczególnymi potrzebami.

2021r., 2022 r.

Zgodnie z rozeznaniem rynkowym

 

 

 

A K T U A L I Z A C J A   2022

 

 

 

 

 

 

8.

Zapewnienie komunikacji osobom słabosłyszącym

Koordynator ds. dostępności

Montaż pętli indukcyjnej w sekretariacie urzędu (w razie potrzeby pętlę można przenosić – mobilne urządzenie)

2022r.

Pozyskanie z projektu

 

 

9.

Zapewnienie dobrej komunikacji osobom ze szczególnymi potrzebami z pracownikami urzędu poprzez montaż zestawu do przywoływania pomocy/asysty przy wejściu głównym do budynku urzędu gminy

Koordynator ds. dostępności

Montaż urządzenia do przywoływania asysty na ścianie przy drzwiach wejściowych do urzędu gminy dla osób ze szczególnymi potrzebami, aby pracownik był przywołany do klienta

2022r.

Pozyskane z projektu

 

 

 

 

10.

 

 

Ułatwienie osobom ze szczególnymi potrzebami (słabowidzącym) składania podpisów na pismach urzędowych poprzez zaopatrzenie biur w ramkę do podpisów

Koordynator ds. dostępności

Zaopatrzenie pracowników w ramki do podpisu pozwoli na pomoc w sytuacjach, gdy klient jest osobą słabowidzącą lub niewidomą w zręcznym złożeniu podpisu na dokumencie.

2022r.

Pozyskanie z projektu

 

 

11.

 

Zapewnienie lupy elektronicznej  osobom ze szczególnymi potrzebami

Koordynator ds. dostępności

Lupa elektroniczna do użytku pracowników podczas przyjmowania klientów zdeponowana jest w sekretariacie. Oprócz powiększania obrazu oferuje takie funkcje jak: zatrzymywanie obrazu, zmianę kontrastu oraz oglądanie oddalonych obiektów.

2022r.

Pozyskanie z projektu

 

 

 

12.

Zapewnienie klawiatury specjalistycznej dla osób z dysfunkcją wzroku (dla pracowników i klientów)

Koordynator ds. dostępności

Specjalistyczna klawiatura komputerowa dla osób z dysfunkcją wzroku zdeponowana będzie w biurze, w którym jest możliwość łączenia się zdalnie z tłumaczem języka migowego, a doraźnie do użytku każdego, kto będzie jej potrzebował

2022r.

Pozyskanie z projektu

 

 

 

13.

Zapewnienie bezpieczeństwa osobom ze szczególnymi potrzebami poprzez zakup koca ewakuacyjnego

Koordynator ds. dostępności

W celu podniesienia standardów bezpieczeństwa w urzędzie w razie ewakuacji koc ewakuacyjny dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi zapewni szybsza ewakuację  w razie potrzeby

2022r.

Pozyskanie z projektu

 

 

 

14.

Umieszczenie tabliczki informującej osoby z psem asystującym o możliwości wejścia na teren budynku urzędu

Koordynator ds. dostępności

Tabliczka informująca o możliwości wejścia z psem asystującym - przewodnikiem osoby niewidomej, pomimo obwiązującego zakazu wprowadzania psów Oznakowanie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

2022r.

Pozyskanie z projektu

 

 

15.

 

 

 

 

 

 

16.

Zapewnienie sprawnej obsługi komputera osobom niewidomym i słabowidzącym

 

 

 

Aktywatory sznurowe gongu zapewniające bezpieczeństwo osobom ze szczególnymi potrzebami

Koordynator ds. dostępności

 

 

 

 

 

Koordynator ds. dostępności

 

 

Oprogramowanie – program powiększający ekran powiększa i uwydatnia wszystko, co znajduje się na ekranie komputera z niezrównaną jakością i łatwością. Taki program pomaga osobom niewidomym i słabowidzącym obsłużyć komputer.

Aktywator sznurowy gongu jest jednym z elementów wchodzących w skład podsystemu przywoławczego, wspomagającego osoby ze szczególnymi potrzebami. Uruchamia gong alarmowo-przywoławczy. Aktywowany gong generuje sygnały dźwiękowe i wizualne. Informuje, że w miejscu lokalizacji aktywatora oczekuje osoba prosząca o pomoc lub o asystę personelu, na przykład niewidomy, osoba na wózku inwalidzkim osoba starsza lub osoba z wózkiem dziecięcym. Aktywatory zostaną zainstalowane w toaletach w budynku urzędu.

2022r.

 

 

 

 

 

 

2022r

Pozyskanie z projektu

 

 

 

 

 

Pozyskanie z projektu

 

POZOSTAŁE DZIAŁANIA

 

1.

 

 

Wzrost świadomości pracowników urzędu na temat różnych rodzajów niepełnosprawności (specjalnych potrzeb) oraz zasad prawidłowego zachowania w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością (ze szczególnymi potrzebami).

 

Koordynator ds. dostępności

Organizowanie szkoleń wewnętrznych na temat życia z określonymi niepełnosprawności oraz zasad zachowania w kontakcie z osobami mającymi określone niepełnosprawności

2021r., 2022r.

W ramach składek w stowarzyszeniu /szkolenia wewnętrzne

 

2.

Monitorowanie działań jednostek w zakresie zapewniania dostępności oraz współpraca z nimi we wdrażaniu procedur  i rozwiązań, gwarantujących zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

Koordynator ds. dostępności

Przesyłanie przez koordynatora aktualnych informacji, dotyczących dostępności, pilotowanie działań w zakresie zapewniania dostępności architektonicznej (budynki stanowiącej własność gminy)

2021r., 2022r.

Działanie bez ponoszenia kosztów

 

 

3.

 

 

Realizacja art. 4 ust. 3 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

Koordynator ds. dostępności

1.Opracowanie wzoru wniosku                                     o zapewnienie dostępności.

2. Opracowanie procedury przyjmowania i rozpatrywania wniosków w ramach postępowania skargowego o zapewnienie dostępności .

2021 r.

Bez ponoszenia kosztów

 

 

 

4.

 

Podejmowanie działań, promujących dostępność

Koordynator ds. dostępności

 

Szkolenia dla pracowników/ wewnętrzne i zewnętrzne

Zamieszczanie materiałów na stronie internetowej Urzędu Gminy w Słupcy, folderze publicznym, przesyłanie e-mailem

W sposób ciągły

bez ponoszenia kosztów

 

 

 

5.

 

Przygotowanie planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na okres 2022 - 2023.

 

 

 

 

Koordynator ds. dostępności

Zbieranie uwag od pracowników urzędu, aktualizacja audytu dostępności, architektonicznej, weryfikacja słabych stron i sporządzenie informacji zbiorczej, będącej podstawą do planu działania na rzecz zapewniania dostępności na kolejny okres

 2022r.

Bez ponoszenia kosztów

 

               

          :                                                                                               

Sporządził: Koordynator ds. dostępności:                                                                                                
Karolina Walczak

                                                                                                                                                                                                                              

                                                                                 Zatwierdził:

                                                                                                                                  Wójt Gminy Słupca

                                                                                                                   /-/ Grażyna Kazuś

     

 

 

                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                                             


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Plan dzialania na rzecz zapewniania dostępności 2021- 2022 AKTUALIZACJA (PDF, 212.13Kb) 2023-03-30 10:00:54 2
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Karolina Walczak

Data wytworzenia:
30 mar 2023

Osoba dodająca informacje

Joanna Madaj

Data publikacji:
30 mar 2023, godz. 10:00

Osoba aktualizująca informacje

Joanna Madaj

Data aktualizacji:
30 mar 2023, godz. 10:39