Plan działania na rzecz zapewniania dostępności 2021- 2022 AKTUALIZAJA
AKTUALIZACJA PLANU DZIAŁANIA URZĘDU GMINY W SŁUPCY NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI
OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
NA LATA 2021-2022
Na podstawie art.14 pkt 5 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz.1062 z późn.zm.) ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Lp. |
Zakres działania |
Osoba/jednostka odpowiedzialna |
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Koszt
|
|
|
DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA |
|||||||
1. |
Stworzenie regulacji, dotyczących przebywania na terenie Urzędu Gminy w Słupcy psa asystującego, psa przewodnika. |
Koordynator ds. dostępności |
Zarządzenie Wójta Gminy Słupca. Ewentualne szkolenie dla pracowników odpowiedzialnych za wpuszczanie do siedziby urzędu osób przychodzących z psem asystującym, psem przewodnikiem. |
Do końca czerwca 2021r.
|
Bez ponoszenia kosztów |
|
|
2.
|
Zapewnienie odpowiedniego oznaczenia stopni schodów na zewnątrz i wewnątrz budynku. |
Koordynator ds. dostępności |
Oznaczenie pierwszego i ostatniego stopnia schodów taśmą o kontrastowych barwach. |
202 r. - w ramach posiadania środków finansowych |
Zgodnie z rozeznaniem rynkowym |
|
|
3.
|
Złagodzenie barier poziomych dla osób ze szczególnymi potrzebami poprzez zabezpieczenie nawierzchni schodów zewnętrznych i wewnętrznych nakładkami antypoślizgowymi. |
Koordynator ds. dostępności |
Zakup nakładek i przymocowanie do schodów wewnętrznych. Wykonanie nawierzchni antypoślizgowej na schodach zewnętrznych. |
2021r. - w ramach posiadania środków finansowych |
Zgodnie z rozeznaniem rynkowym |
|
|
4. |
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na granicy parkingu przy urzędzie gminy z chodnikiem przy drodze wojewódzkiej |
Koordynator ds. dostępności |
Wystąpienie do właściciela drogi wojewódzkiej z wnioskiem o dostosowanie wysokości chodnika do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, przebudowa chodnika. |
2021r., 2022r. |
Bez ponoszenia kosztów po stronie urzędu |
|
|
5.
|
Zapewnienie dostępności pomieszczeń w budynku urzędu gminy poprzez odpowiednie natężenie światła. |
Koordynator ds. dostępności |
Zakup luksomierza, wykonanie badania natężenia światła w budynku urzędu gminy, sporządzenie protokołu z badania natężenia światła, powzięcie działań korygujących. |
2021r., 2022r. |
Zgodnie z rozeznaniem rynkowym |
|
|
DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA |
|||||||
1.
|
Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. |
Koordynator ds. dostępności Członkowie zespołu |
1.Wyznaczenie osoby/osób, odpowiedzialnych za dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawowych. (zarządzenia, uchwały, dokumenty, stanowiące informację publiczną).
2.Informowanie pracowników na temat dokumentów, które są stworzone na stanowiskach i wymogach dla tych, które publikowane są w BIP i na stronie www.gminaslupca.pl.
|
działanie ciągłe |
Działanie bez ponoszenia kosztów |
|
|
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNA |
|||||||
1.
2.
|
Zapewnienie na stronie internetowej urzędu informacji o zakresie działania urzędu w tekście łatwym do czytania (ETR). Zapewnienie na stronie internetowej urzędu informacji o zakresie działania urzędu w polskim języku migowym (PJM) w postaci pliku video. |
Koordynator ds. dostępności Członkowie zespołu |
Opracowanie treści tekstu o zakresie działalności urzędu, zlecenie podmiotowi zewnętrznemu nagrania filmu w tym zakresie w polskim języku migowym.
Zamieszczenie tekstu oraz filmu na stronie internetowej urzędu. |
2021r. |
Zgodnie z umową |
|
|
3.
|
Umożliwienie kontaktu osobie głuchej z pracownikami urzędu za pomocą tłumacza oraz video tłumacza |
Koordynator ds. dostępności |
Podpisanie umowy z podmiotem realizującym usługi tłumacza migowego (PJM i SJM)
Stworzenie formularza zgłoszenia potrzeby skorzystania z tłumacza języka migowego (PJM, SJP) i zamieszczenia formularza na stronie urzędu gminy |
2021r. |
Zgodnie z umową |
|
|
4.
|
Zapewnienie zamieszczania dokumentów z tekstem alternatywnym dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności |
Udział pracowników w szkoleniu z zakresu tworzenia tekstu alternatywnego /w tym szkolenia wewnętrzne pracowników/ |
2021r. |
W ramach składek w stowarzyszeniu /szkolenia wewnętrzne |
|
|
5.
|
Dokonanie samooceny sposobów dostosowania urzędu gminy do minimalnych wymagań dotyczących dostępności |
Koordynator ds. dostępności |
aktualizacja deklaracji dostępności pod kątem architektonicznym, cyfrowym i komunikacyjno-informatycznym zgodnie z art. 6 ustawy |
W sposób ciągły |
Bez ponoszenia kosztów |
|
|
6.
|
Zapewnienie informacji o rozkładzie pomieszczeń w sposób wizualny i głosowy |
Koordynator ds. dostępności |
Zakup i montaż monitora (dotykowego), umieszczenie monitora z informacją graficzną oraz głosową o rozkładzie pomieszczeń w budynku urzędu gminy |
2021r., 2022r. |
Zgodnie z rozeznaniem rynkowym |
|
|
7.
|
Zapewnienie dostępności do budynku osobom niewidomym |
Koordynator ds. dostępności |
Zakup tabliczki informacyjnej w systemie Breil’a w celu umieszczenia jej na elewacji przy wejściu do budynku urzędu, w miejscu dostępnym. Zakup i montaż domofonu w celu umożliwienia skomunikowania się z sekretariatem urzędu osobie ze szczególnymi potrzebami. |
2021r., 2022 r. |
Zgodnie z rozeznaniem rynkowym |
|
|
|
A K T U A L I Z A C J A 2022 |
|
|
|
|
|
|
8. |
Zapewnienie komunikacji osobom słabosłyszącym |
Koordynator ds. dostępności |
Montaż pętli indukcyjnej w sekretariacie urzędu (w razie potrzeby pętlę można przenosić – mobilne urządzenie) |
2022r. |
Pozyskanie z projektu |
|
|
9. |
Zapewnienie dobrej komunikacji osobom ze szczególnymi potrzebami z pracownikami urzędu poprzez montaż zestawu do przywoływania pomocy/asysty przy wejściu głównym do budynku urzędu gminy |
Koordynator ds. dostępności |
Montaż urządzenia do przywoływania asysty na ścianie przy drzwiach wejściowych do urzędu gminy dla osób ze szczególnymi potrzebami, aby pracownik był przywołany do klienta |
2022r. |
Pozyskane z projektu |
|
|
10.
|
Ułatwienie osobom ze szczególnymi potrzebami (słabowidzącym) składania podpisów na pismach urzędowych poprzez zaopatrzenie biur w ramkę do podpisów |
Koordynator ds. dostępności |
Zaopatrzenie pracowników w ramki do podpisu pozwoli na pomoc w sytuacjach, gdy klient jest osobą słabowidzącą lub niewidomą w zręcznym złożeniu podpisu na dokumencie. |
2022r. |
Pozyskanie z projektu |
|
|
11.
|
Zapewnienie lupy elektronicznej osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności |
Lupa elektroniczna do użytku pracowników podczas przyjmowania klientów zdeponowana jest w sekretariacie. Oprócz powiększania obrazu oferuje takie funkcje jak: zatrzymywanie obrazu, zmianę kontrastu oraz oglądanie oddalonych obiektów. |
2022r. |
Pozyskanie z projektu |
|
|
12. |
Zapewnienie klawiatury specjalistycznej dla osób z dysfunkcją wzroku (dla pracowników i klientów) |
Koordynator ds. dostępności |
Specjalistyczna klawiatura komputerowa dla osób z dysfunkcją wzroku zdeponowana będzie w biurze, w którym jest możliwość łączenia się zdalnie z tłumaczem języka migowego, a doraźnie do użytku każdego, kto będzie jej potrzebował |
2022r. |
Pozyskanie z projektu |
|
|
13. |
Zapewnienie bezpieczeństwa osobom ze szczególnymi potrzebami poprzez zakup koca ewakuacyjnego |
Koordynator ds. dostępności |
W celu podniesienia standardów bezpieczeństwa w urzędzie w razie ewakuacji koc ewakuacyjny dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi zapewni szybsza ewakuację w razie potrzeby |
2022r. |
Pozyskanie z projektu |
|
|
14. |
Umieszczenie tabliczki informującej osoby z psem asystującym o możliwości wejścia na teren budynku urzędu |
Koordynator ds. dostępności |
Tabliczka informująca o możliwości wejścia z psem asystującym - przewodnikiem osoby niewidomej, pomimo obwiązującego zakazu wprowadzania psów Oznakowanie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. |
2022r. |
Pozyskanie z projektu |
|
|
15.
16. |
Zapewnienie sprawnej obsługi komputera osobom niewidomym i słabowidzącym
Aktywatory sznurowe gongu zapewniające bezpieczeństwo osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności
Koordynator ds. dostępności
|
Oprogramowanie – program powiększający ekran powiększa i uwydatnia wszystko, co znajduje się na ekranie komputera z niezrównaną jakością i łatwością. Taki program pomaga osobom niewidomym i słabowidzącym obsłużyć komputer. Aktywator sznurowy gongu jest jednym z elementów wchodzących w skład podsystemu przywoławczego, wspomagającego osoby ze szczególnymi potrzebami. Uruchamia gong alarmowo-przywoławczy. Aktywowany gong generuje sygnały dźwiękowe i wizualne. Informuje, że w miejscu lokalizacji aktywatora oczekuje osoba prosząca o pomoc lub o asystę personelu, na przykład niewidomy, osoba na wózku inwalidzkim osoba starsza lub osoba z wózkiem dziecięcym. Aktywatory zostaną zainstalowane w toaletach w budynku urzędu. |
2022r.
2022r |
Pozyskanie z projektu
Pozyskanie z projektu |
|
|
POZOSTAŁE DZIAŁANIA |
|||||||
1.
|
Wzrost świadomości pracowników urzędu na temat różnych rodzajów niepełnosprawności (specjalnych potrzeb) oraz zasad prawidłowego zachowania w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością (ze szczególnymi potrzebami).
|
Koordynator ds. dostępności |
Organizowanie szkoleń wewnętrznych na temat życia z określonymi niepełnosprawności oraz zasad zachowania w kontakcie z osobami mającymi określone niepełnosprawności |
2021r., 2022r. |
W ramach składek w stowarzyszeniu /szkolenia wewnętrzne |
|
|
2. |
Monitorowanie działań jednostek w zakresie zapewniania dostępności oraz współpraca z nimi we wdrażaniu procedur i rozwiązań, gwarantujących zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności |
Przesyłanie przez koordynatora aktualnych informacji, dotyczących dostępności, pilotowanie działań w zakresie zapewniania dostępności architektonicznej (budynki stanowiącej własność gminy) |
2021r., 2022r. |
Działanie bez ponoszenia kosztów |
|
|
3.
|
Realizacja art. 4 ust. 3 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności |
1.Opracowanie wzoru wniosku o zapewnienie dostępności. 2. Opracowanie procedury przyjmowania i rozpatrywania wniosków w ramach postępowania skargowego o zapewnienie dostępności . |
2021 r. |
Bez ponoszenia kosztów |
|
|
4.
|
Podejmowanie działań, promujących dostępność |
Koordynator ds. dostępności
|
Szkolenia dla pracowników/ wewnętrzne i zewnętrzne Zamieszczanie materiałów na stronie internetowej Urzędu Gminy w Słupcy, folderze publicznym, przesyłanie e-mailem |
W sposób ciągły |
bez ponoszenia kosztów |
|
|
5.
|
Przygotowanie planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na okres 2022 - 2023.
|
Koordynator ds. dostępności |
Zbieranie uwag od pracowników urzędu, aktualizacja audytu dostępności, architektonicznej, weryfikacja słabych stron i sporządzenie informacji zbiorczej, będącej podstawą do planu działania na rzecz zapewniania dostępności na kolejny okres |
2022r. |
Bez ponoszenia kosztów |
|
|
:
Sporządził: Koordynator ds. dostępności:
Karolina Walczak
Zatwierdził:
Wójt Gminy Słupca
/-/ Grażyna Kazuś
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Plan dzialania na rzecz zapewniania dostępności 2021- 2022 AKTUALIZACJA (PDF, 212.13Kb) | 2023-03-30 10:00:54 | 2 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Karolina Walczak Data wytworzenia:
30 mar 2023
Osoba dodająca informacje
Joanna Madaj Data publikacji:
30 mar 2023, godz. 10:00
Osoba aktualizująca informacje
Joanna Madaj Data aktualizacji:
30 mar 2023, godz. 10:39